Valmismatkalaki
Valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää, johon sisältyy vähintään:
1) kuljetus ja majoitus; tai
2) kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus.
Näiden yhdistelmää pidetään etukäteen järjestettynä, jos elinkeinonharjoittaja suunnittelee ja kokoaa yhdistelmän ennen sopimuksen tekemistä tai sopimusta tehtäessä joko omasta aloitteestaan taikka matkustajan tai matkustajaryhmän aloitteesta heidän toivomustensa mukaisesti. Yhdistelmää ei pidetä etukäteen järjestettynä, jos matkustaja tai matkustajaryhmä itse suunnittelee ja kokoaa yhdistelmän erikseen saatavilla olevista osista. Sillä ei ole väliä suuntautuuko matka koti- vai ulkomaille. Valmismatkan keston täytyy olla yli 24 tuntia ja se sisältää majoituksen muualla kuin kulkuvälineessä.
Finlex: valmismatkalaki
Kuluttaja- ja kilpailuvirasto: tietoa kuluttajalle valmismatkalaista
Kuluttaja- ja kilpailuvirasto: tietoa elinkeinonharjoittajalle valmismatkalaista
Kuluttajansuojalaki
Finlex: kuluttajansuojalaki
Muuta
Pakottava lainsäädäntö
Verkkokauppa ja kuluttajan tietosuoja
Verkkokaupankäyntiin tarvittavia asiakastietoja kerättäessä muodostuu aina henkilörekisteri. Rekisterinpitäjän oikeudesta kerätä ja tallettaa, käyttää sekä muutoin käsitellä henkilötietoja säädetään lailla. Yleissäännökset sisältyvät henkilötietolakiin, mutta myös muissa laeissa on henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä.
Rekisteri muodostuu riippumatta siitä, vaaditaanko asiakkaalta rekisteröityminen vai syötetäänkö tiedot kertaluonteisesti kauppatapahtuman yhteydessä. Myös verkkokaupan lokitiedoista voi muodostua henkilörekisteri, jos ne sisältävät tietoja, joiden avulla on mahdollista tunnistaa yksittäinen henkilö.
Verkkokaupan tarjoajan tulee laatia näistä rekisteriseloste, joista tulee ilmetä henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja kuka on henkilötietojen käsittelystä vastaava rekisterinpitäjä. Selosteesta ilmenee myös, mitä henkilötietoja rekisterissä on, mihin niitä käytetään ja minne tietoja säännönmukaisesti luovutetaan sekä tietojen suojauksen periaatteet. Rekisteriselosteiden on oltava jokaisen saatavilla. Verkkokauppapalvelussa rekisteri on luonnollista sijoittaa verkkokauppasivustolle. Alla muutama esimerkki.
ja tässä muutama esimerkki:
Kuluttajaviraston mukaan etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä. Tyypillistä etämyyntiä ovat puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa.
Etämyynnin säännökset sisältyvät kuluttajansuojalain 6. lukuun. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy elinkeinonharjoittajalle ja kuluttajalle ohjeita etämyynnistä. Ohjeita on tilauksen vahvistuksesta, viivästyksestä, peruutuksesta ja palautusoikeudesta.
Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.
Kuluttajaviraston tietopaketti etämyynnistä
- Tietosuojavaltuutetun toimisto: mm. ohjeet, lomakkeet, usein kysyttyä ja oikeustapauksia
- Henkilötietolaki
ja tässä muutama esimerkki:
Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa koskevat etämyyntisäännökset
Kuluttajaviraston mukaan etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä. Tyypillistä etämyyntiä ovat puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa.
Etämyynnin säännökset sisältyvät kuluttajansuojalain 6. lukuun. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy elinkeinonharjoittajalle ja kuluttajalle ohjeita etämyynnistä. Ohjeita on tilauksen vahvistuksesta, viivästyksestä, peruutuksesta ja palautusoikeudesta.
Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.
Kuluttajaviraston tietopaketti etämyynnistä
Hyvä tietää EU -säädöksistä
Matkustaminen
Asetus matkustajille annettavat korvaukset lennolle pääsyn epäämisen, lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta 261/2004/EY
Direktiivi matkapaketeista, pakettilomista ja pakettikiertomatkoista 90/314/ETY
Euroopan komission esite ”Lentomatkustajan oikeudet” (pdf)
Yleissopimus eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä (Montrealin yleissopimus)
Asetus rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista 1371/2007/EY
Etämyynti
Direktiivi kuluttajansuojasta etäsopimuksissa 97/7/EY
Direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä 2000/31/EY
Direktiivi rahoituspalvelujen etämyynnistä 2002/65/EY
Suomessa vallitsee pääsääntöisesti sopimusten muotovapaus, joka tarkoittaa, että sopimukset ovat sitovia riippumatta siitä, onko ne tehty kirjallisesti vai suullisesti. Jos kuluttajana ostaa tavaraa verkossa, on aina muistettava lukea kyseisen verkkokaupan sopimusehdot ja jos taas itse myy verkossa, on ne hyvä toimittaa jokaisen ostavan asiakkaan näkyville. Verkossa toimiessa esimerkiksi se, että kirjaa sähköpostiin ranskalaisilla viivoilla sopimusehdot tai toimittaa sopimusehdoista pdf-liitteen, on jo lähtökohtaisesti hyvä. Sopimusehtojen kirjaaminen millä tahansa menettelyllä, jossa jää mustaa valkoiselle on kuitenkin hyvä siinäkin mielessä, että siinä samalla varmistuu, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet asian samalla tavalla. Tämä vähentää epäselvyyksiä ja luo toimintavarmuutta. Riitatilanteessa näillä on myös ns. todisteluvaikutus, niiden avulla on uskottavampaa todistaa mitä on sovittu kuin pelkästään muistiin luottaen. MyösSama todisteluvaikutus on myös muistiinpanoilla.
Lisätietoa löytyy nettilaki.comista ja Wikipediasta. Pikkukirjoitus perustuu henkilökohtaiseen kokemukseen ja parin vuoden henkilökohtaisesti saatuun lakimieskonsultaatioon á 150 €/h + alv.
Direktiivi kuluttajansuojasta etäsopimuksissa 97/7/EY
Direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä 2000/31/EY
Direktiivi rahoituspalvelujen etämyynnistä 2002/65/EY
Muotovapaus sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa
Lisätietoa löytyy nettilaki.comista ja Wikipediasta. Pikkukirjoitus perustuu henkilökohtaiseen kokemukseen ja parin vuoden henkilökohtaisesti saatuun lakimieskonsultaatioon á 150 €/h + alv.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti