Kotitehtävä 1. Visio, tavoitteet ja e-strategia


Pyydettiin pohdintaa, joten pohditaan, eikä vain kopioida kalvoja ja luetteloita. 

Visio - missio - Pohjantähti


Aloitetaan hieman kaukaa, koska visio on hyvin mielenkiintoinen kysymys, joka usein sotketaan missioon. Yhteistä niille on, että parhaimmillaan hyvin kiteytetyt visio ja missio voivat molemmat olla voimakkaita, arvolatautuneita ”statementtejä”, jotka ohjaavat voimakkaasti organisaation toimintaa. Visio on kuin Pohjantähti, joka loistaa taivaalla, ja jota kohti työläismuurahaiset johtajansa johtamana pyrkivät. Parhaat visiot ja missiot ovat molemmat katalyyttejä, kiihdyttäjiä, jotka potkivat organisaatioon vauhtia ja energiaa ja luovat yhteishenkeä. Olemme yhteisellä matkalla!! Paskoista en viitsi edes puhua, niitä on organisaatiot pullollaan. Varovaisia, mitäänsanomattomia ja..no niin. Antaa olla.

Eräällä strategiakurssilla opin, että ei kannata julkaista sellaisita visiota, joka ei tasan tarkkaan kerro  missä organisaatio on HELVETIN hyvä ja miten visio erottaa organisaation muista organisaatioista. Jos vision voi siirtää mihin tahansa organisaatioon, niin hakoteillä ollaan ja vielä pahemman kerran.  Hyvä visio herättää keskusteluja, intohimoja, sitouttaa ja kannustaa.



No, mikäs se ero sitten vision ja mission välillä on? Tässä se tulee: missio on sitä, mitä teet parhaiten jokaikinen päivä ja visio kertoo miltä tulevaisuus näyttää kun toteutat missiotasi jokaikinen päivä. Muistaakseni Paninonvartijoiden visio oli jotain tyyliin ”hoikka ja terve Suomen kansa” ja missio oli laihduttaa ja jalkauttaa terveet elämäntavat suomalaisten jokapäiväiseen elämään.  Visioon liittyy johtaminen ja johtajuus, leadership, ja missioon management, jokapäiväinen johtaminen. Visio on inspiroitumista, rohkeutta tehdä asioita toisin, tulevaisuuden näkymä kimmeltämässä tähtenä taivaalla ja missio on se, kuinka matka kohti Pohjantähteä toteutetaan. 



Pitkän alkupuheen ja pienen sivupotkun jälkeen takaisin asiaan:

Miten visio liittyy e-strategiaan???


Visio ohjaa yrityksen toimintaa. Se on yhteinen tavoite, johon koko organisaatio pyrkii. Näin ollen voidaan sanoa, että ilman visioita ei ole e-strategiaa. Ja kääntäen: ilman e-strategiaa ei ole uskottavaa visiota. Jos visio on Pohjantähti, on strategia polku, jota pitkin kuljetaan kohti Pohjantähteä. E-strategia on koko organisaation toiminnan läpäisevä strategia, joka määrittelee miten organisaatio käyttää sähköisen liiketoiminnan työkaluja toiminnan eri osa-alueilla, miten organisaatio toimii verkossa suhteessa asiakkaisiin ja miten organisaatio erottautuu verkossa kilpaiijoistaan. Organisaation tulee ratkaista sekä organisaation sisäiset että ulkoiset sähköiset ja tietotekniset toimintatavat ja tavoitteet, jotta se voisi uskottavasti kulkea kohti visiotaan.  

Miksi laatia e-strategia perinteisen sijasta?


Organisaatioiden toiminta on kokonaisuudessaan siirtynyt sähköisiin järjestelmiin. Asiakkaat ja sitä myöten myynti- ja markkinointikanavat ovat internetissä. Internetistä organisaatio voi tavoittaa maailmanlaajuisen, ylikansallisen ”heimon”, joka on pienen pieni, mutta riittävä kohderyhmä ja niche organisaatiolle.  Rajapinnat asiakkaaseen syntyvät suhteessa näihin heimoihin, jotka on tavoitettava ja joita on palveltava tehokkaasti. Organisaatioiden sisäisten prosessien on myös oltava tehokkaita, jotta organisaatio pärjää kilpailukentässä. Tämä on fakta huolimatta siitä, myykö organisaatio bulkkia vai luksusta. Kilpailu on maailmanlaajuista, jolloin toimintaprosessien on oltava niin tehokkaat että ne peittoavat kilpailijoiden toiminnan tehokkuuden. Organisaatio ei tee tätä menestystä yksin vaan se on omien sisäisten prosessien lisäksi riippuvainen laajasta kirjosta alihankkijoita ja erilaisia toimijoita, joilla on omat prosessinsa.Tämä edellyttää sitä että organisaation on pyrittävä automatisoimaan sekä sisäisiä että ulkoisia prosessejaan. Kysymys on sähköisestä markkinoinnista ja kaupankäynnistä sekä sähköisestä liiketoiminnasta. Oikeastaan pitäisi kysyä, onko mitään järkeä laatia strategiaa ilman e-näkökulmaa???


Muutos


Sähköinen liiketoiminta kehittyy valtavaa vauhtia ja muutoksen vauhti on kiihtynyt viimeisten kähivuosienkin aikana. Jatkuva muutos aiheuttaa paineita organisaatioille. Ennen tehtiin pitkän ja lyhyen tähtäimen suunnitelmia ja lyhyt tähtäin tarkoitti jotain 1-3 vuoden välillä. Pitkä tähtäin asetettiin 3-5 vuoden välille. Ei toimi nykyään. Muutos on jokapäiväinen haaste. Syntyy uusia liiketoimintamalleja, uusia kumppanuuksia ja verkostoitumisen malleja, joita sähköiset työkalut tukevat. Arvoketju muuttavat muotoaan ja asiakkaan ostokäyttäytyminen muuttuu. Organisaation on  lyhyin aikavälein reagoitava muutokseen, otettava käyttöön uusia toimintatapoja ja välineitä sekä toimittava koko ajan kustannustehokkaammin. Itseasiassa muutoksen arvioinnin tulee olla jokapäiväistä. 

Mitä e-strategian vähintään pitäisi sisältää?


Ensinnäkin organisaation tulisi ymmärtää missä  sähköisen liiketoiminnan kypsyysvaiheessa se on ja mitkä ovat järkevät tavoitteet eri prosessien osalta suhteessa organisaation liiketoiminnan laajuuteen. Aloittelevan, pienen organisaation liikevaihto ei välttämättä salli suuria investointeja. Lisäksi tulee ymmärtää missä kentässä kilpailu käydään, millä markkina-alueilla ja missä asiakasryhmissä. Organisaation tulee myös määritellä oma positionsa markkinoilla suhteessa kilpailijoihin.

Näiden jälkeen päästään varsinaiseen e-strategiaan. Miten organisaatio voi hyödyntää sähköisen liiketoiminnan mahdollisuuksia, miten organisaatio voi käydä kauppaa ja markkinoida sähköisesti? Prosessit, joita vähintään on tarkasteltava ovat seuraavat:
  •  Organisaation prosessit asiakkaan suuntaan: esimerkiksi myynti, markkinointi ja jakelu.
  • Organisaation prosessit alihankkijoiden ja tavarantoimittajien suuntaan: ostot, varaston hallinta, tilaukset
  •  Organisaation sisäiset prosessit: talouden ja hallinnon hallinta, asiakkuuksien ja dokumenttien hallinta, osaamis- ja johtamisjärjestelmä

Verkossa toimii lukuisia sähköisen liiketoiminnan asiantuntijoita ja tässä pari esimerkkiä asiantuntijoiden lähestymistavoista:

Evolution Solutions Oy: keskittynyt erityisesti verkkokauppaan, joista runsaasti referenssejä. Myös e-strategian kehittämispalveluita.
Magenta Advisory: sähköisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Palvelut -sivuilta löytyy kiva taulukko, jossa sähköisen liiketoiminnan osa-alueet on käyty läpi lyhyesti.

En ota kantaa näiden osaamiseen tai paremmuuteen. Kouluttajamme ajatuksia ja osaamista meistä jokainen osaa jo käydä katsomassa!

Ymmärtääksesi viitekehyksen, jossa e-strategia laaditaan, katso Kirsi Mikkolan piirtämään kalvoa alla. Kalvo sisältää tärkeimmät asiat, jotka sisältyvät e-strategiaan kilpailukentän lisäksi.




Kirsi Mikkola, Matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot 2013.









1 kommentti:

  1. Hyvä artikkeli. Lisäisin vielä, että johdon ja operatiivisen henkilöstön osaamisen kasvattaminen ja ylläpito on äärimmäisen tärkeässä roolissa vaikkakin palveluja ulkoistettaisiin.

    Osaamisenhan on päämääränä siirtyä yrityksiin.

    VastaaPoista