Pyydettiin pohdintaa, joten pohditaan, eikä vain kopioida kalvoja ja luetteloita.
Visio - missio - Pohjantähti
Aloitetaan hieman kaukaa, koska visio on
hyvin mielenkiintoinen kysymys, joka usein sotketaan missioon. Yhteistä niille
on, että parhaimmillaan hyvin kiteytetyt visio ja missio voivat molemmat olla
voimakkaita, arvolatautuneita ”statementtejä”, jotka ohjaavat voimakkaasti organisaation toimintaa. Visio on kuin Pohjantähti, joka loistaa
taivaalla, ja jota kohti työläismuurahaiset johtajansa johtamana pyrkivät.
Parhaat visiot ja missiot ovat molemmat katalyyttejä, kiihdyttäjiä, jotka potkivat
organisaatioon vauhtia ja energiaa ja luovat yhteishenkeä. Olemme yhteisellä
matkalla!! Paskoista en viitsi edes puhua, niitä on organisaatiot pullollaan.
Varovaisia, mitäänsanomattomia ja..no niin. Antaa olla.
Eräällä strategiakurssilla opin, että ei kannata julkaista sellaisita visiota, joka ei tasan tarkkaan kerro missä organisaatio on HELVETIN hyvä ja miten visio erottaa organisaation muista organisaatioista. Jos vision voi siirtää
mihin tahansa organisaatioon, niin hakoteillä ollaan ja vielä pahemman
kerran. Hyvä visio herättää
keskusteluja, intohimoja, sitouttaa ja kannustaa.
No, mikäs se ero sitten vision ja mission välillä
on? Tässä se tulee: missio on sitä, mitä teet parhaiten jokaikinen päivä ja
visio kertoo miltä tulevaisuus näyttää kun toteutat missiotasi jokaikinen
päivä. Muistaakseni Paninonvartijoiden visio oli jotain tyyliin ”hoikka ja
terve Suomen kansa” ja missio oli laihduttaa ja jalkauttaa terveet elämäntavat
suomalaisten jokapäiväiseen elämään.
Visioon liittyy johtaminen ja johtajuus, leadership, ja
missioon management, jokapäiväinen johtaminen. Visio on inspiroitumista,
rohkeutta tehdä asioita toisin, tulevaisuuden näkymä kimmeltämässä tähtenä
taivaalla ja missio on se, kuinka matka kohti Pohjantähteä toteutetaan.
Pitkän alkupuheen ja pienen sivupotkun jälkeen takaisin asiaan:
Miten visio liittyy e-strategiaan???
Visio ohjaa yrityksen toimintaa. Se on yhteinen tavoite, johon koko
organisaatio pyrkii. Näin ollen voidaan sanoa, että ilman visioita ei ole
e-strategiaa. Ja kääntäen: ilman e-strategiaa ei ole uskottavaa visiota. Jos visio on Pohjantähti, on strategia polku, jota
pitkin kuljetaan kohti Pohjantähteä. E-strategia on koko organisaation
toiminnan läpäisevä strategia, joka määrittelee miten organisaatio käyttää
sähköisen liiketoiminnan työkaluja toiminnan eri osa-alueilla, miten
organisaatio toimii verkossa suhteessa asiakkaisiin ja miten organisaatio
erottautuu verkossa kilpaiijoistaan. Organisaation tulee ratkaista sekä
organisaation sisäiset että ulkoiset sähköiset ja tietotekniset toimintatavat
ja tavoitteet, jotta se voisi uskottavasti kulkea kohti visiotaan.
Miksi laatia e-strategia perinteisen sijasta?
Organisaatioiden toiminta
on kokonaisuudessaan siirtynyt sähköisiin järjestelmiin. Asiakkaat ja sitä
myöten myynti- ja markkinointikanavat ovat internetissä. Internetistä
organisaatio voi tavoittaa maailmanlaajuisen, ylikansallisen ”heimon”, joka on
pienen pieni, mutta riittävä kohderyhmä ja niche organisaatiolle. Rajapinnat asiakkaaseen syntyvät suhteessa
näihin heimoihin, jotka on tavoitettava ja joita on palveltava tehokkaasti.
Organisaatioiden sisäisten prosessien on myös oltava tehokkaita, jotta
organisaatio pärjää kilpailukentässä. Tämä on fakta huolimatta siitä, myykö
organisaatio bulkkia vai luksusta. Kilpailu on maailmanlaajuista, jolloin
toimintaprosessien on oltava niin tehokkaat että ne peittoavat kilpailijoiden
toiminnan tehokkuuden. Organisaatio ei tee tätä menestystä yksin vaan se on
omien sisäisten prosessien lisäksi riippuvainen laajasta kirjosta alihankkijoita
ja erilaisia toimijoita, joilla on omat prosessinsa.Tämä edellyttää sitä että
organisaation on pyrittävä automatisoimaan sekä sisäisiä että ulkoisia
prosessejaan. Kysymys on sähköisestä markkinoinnista ja kaupankäynnistä sekä
sähköisestä liiketoiminnasta. Oikeastaan pitäisi kysyä, onko mitään järkeä laatia strategiaa ilman e-näkökulmaa???
Muutos
Sähköinen liiketoiminta kehittyy
valtavaa vauhtia ja muutoksen vauhti on kiihtynyt viimeisten kähivuosienkin aikana. Jatkuva muutos aiheuttaa
paineita organisaatioille. Ennen tehtiin pitkän ja lyhyen tähtäimen
suunnitelmia ja lyhyt tähtäin tarkoitti jotain 1-3 vuoden välillä. Pitkä
tähtäin asetettiin 3-5 vuoden välille. Ei toimi nykyään. Muutos on
jokapäiväinen haaste. Syntyy uusia liiketoimintamalleja, uusia kumppanuuksia ja
verkostoitumisen malleja, joita sähköiset työkalut tukevat. Arvoketju muuttavat
muotoaan ja asiakkaan ostokäyttäytyminen muuttuu. Organisaation on lyhyin aikavälein reagoitava
muutokseen, otettava käyttöön uusia toimintatapoja ja välineitä sekä toimittava
koko ajan kustannustehokkaammin. Itseasiassa muutoksen arvioinnin tulee olla jokapäiväistä.
Mitä e-strategian vähintään pitäisi sisältää?
Ensinnäkin organisaation
tulisi ymmärtää missä sähköisen liiketoiminnan kypsyysvaiheessa se
on ja mitkä ovat järkevät tavoitteet
eri prosessien osalta suhteessa organisaation liiketoiminnan laajuuteen.
Aloittelevan, pienen organisaation liikevaihto ei välttämättä salli suuria
investointeja. Lisäksi tulee ymmärtää missä kentässä kilpailu käydään, millä markkina-alueilla
ja missä asiakasryhmissä.
Organisaation tulee myös määritellä oma positionsa markkinoilla suhteessa
kilpailijoihin.
Näiden jälkeen päästään
varsinaiseen e-strategiaan. Miten organisaatio voi hyödyntää sähköisen
liiketoiminnan mahdollisuuksia, miten organisaatio voi käydä kauppaa ja
markkinoida sähköisesti? Prosessit, joita vähintään on tarkasteltava ovat
seuraavat:
- Organisaation prosessit asiakkaan suuntaan: esimerkiksi myynti, markkinointi ja jakelu.
- Organisaation prosessit alihankkijoiden ja tavarantoimittajien suuntaan: ostot, varaston hallinta, tilaukset
- Organisaation sisäiset prosessit: talouden ja hallinnon hallinta, asiakkuuksien ja dokumenttien hallinta, osaamis- ja johtamisjärjestelmä
Verkossa toimii lukuisia sähköisen liiketoiminnan asiantuntijoita ja tässä pari esimerkkiä asiantuntijoiden lähestymistavoista:
Evolution Solutions Oy: keskittynyt erityisesti verkkokauppaan, joista runsaasti referenssejä. Myös e-strategian kehittämispalveluita.
Magenta Advisory: sähköisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Palvelut -sivuilta löytyy kiva taulukko, jossa sähköisen liiketoiminnan osa-alueet on käyty läpi lyhyesti.
En ota kantaa näiden osaamiseen tai paremmuuteen. Kouluttajamme ajatuksia ja osaamista meistä jokainen osaa jo käydä katsomassa!
Ymmärtääksesi viitekehyksen, jossa e-strategia laaditaan, katso Kirsi Mikkolan piirtämään kalvoa alla. Kalvo sisältää tärkeimmät asiat, jotka sisältyvät e-strategiaan kilpailukentän lisäksi.
Hyvä artikkeli. Lisäisin vielä, että johdon ja operatiivisen henkilöstön osaamisen kasvattaminen ja ylläpito on äärimmäisen tärkeässä roolissa vaikkakin palveluja ulkoistettaisiin.
VastaaPoistaOsaamisenhan on päämääränä siirtyä yrityksiin.