Kotitehtävä 3. Lainsäädännöstä ja sähköisestä liiketoiminnasta

Valmismatkalaki


Valmismatkaliiketoimintaa säädellään valmismatkalaissa. Laki määrittelee valmismatkan osapuolet ja käsitteet, erittelee markkinoinnissa ja sopimuksessa annettavat tiedot, kuvaa sopimuksen syntymisen sekä kolmanneksi määrittelee osapuolten, myyjän, markkinoijan ja ostajan velvollisuudet, vastuut ja oikeudet. Valmismatkalainsäädännön määräykset koskevat jokaista Suomessa toimivaa valmismatkan järjestäjää ja välittäjää sekä ulkomaisen matkanjärjestäjän välittäjää. Eroa ei ole sillä, harjoittaako valmismatkatoimintaa kiinteässä toimipisteessä tai verkossa.

Valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää, johon sisältyy vähintään:

1) kuljetus ja majoitus; tai 


2) kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus.

Näiden yhdistelmää pidetään etukäteen järjestettynä, jos elinkeinonharjoittaja suunnittelee ja kokoaa yhdistelmän ennen sopimuksen tekemistä tai sopimusta tehtäessä joko omasta aloitteestaan taikka matkustajan tai matkustajaryhmän aloitteesta heidän toivomustensa mukaisesti. Yhdistelmää ei pidetä etukäteen järjestettynä, jos matkustaja tai matkustajaryhmä itse suunnittelee ja kokoaa yhdistelmän erikseen saatavilla olevista osista. Sillä ei ole väliä suuntautuuko matka koti- vai ulkomaille. Valmismatkan keston täytyy olla yli 24 tuntia ja se sisältää majoituksen muualla kuin kulkuvälineessä. 










Kuluttaja- ja kilpailuvirasto: tietoa kuluttajalle valmismatkalaista


Kuluttajansuojalaki 


Matkustajan oikeuksiin vaikuttaa se, ostaako hän valmismatkan vai matkustaako omatoimisesti. Jos kysymyksessä on valmismatkalain tarkoittama valmismatka, sovelletaan valmismatkalakia. Muutoin sovelletaan kuluttajasuojalakia, joka koskee kaikkien kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille. Matkailua koskevat yleiset asiat kuten markkinointi ja menettelytavat asiakassuhteessa ja sen eri vaiheissa ja lisäksi etämyynti, aikaosuudet, pitkäkestoiset lomatuotteet. Kun matkailupalveluun sovelletaan kuluttajansuojalakia, valitetaan puutteista ja virheistä suoraan niistä vastaavalle yritykselle. Matkustajan oikeudet joukkoliikennevälineissä riippuvat siitä, mikä matkustusmuoto on kyseessä.


Muuta


Valmismatkaliikettä harjoittavan elinkeinonharjoittajan on kuuluttava valmismatkarekisteriin, jota ylläpitää Kuluttajavirasto. Kuluttajavirasto määrää asetettavasta vakuudesta. Matkustajan oikeuksista määrätään laissa, yleisissä valmismatkaehdoissa tai erityismatkaehdoissa. Kuluttajavirasto ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat sopineet yleisistä valmismatkaehdoista, joita sovelletaan yli 2 vuorokautta kestäviin matkoihin. Yleisissä valmismatkaehdoissa on sovittu esimerkiksi matkan peruuttamisoikeuksista, hinnan maksamisesta ja korvauskysymyksistä. Matkanjärjestäjä voi erityistilanteissa käyttää yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia sopimusehtoja. Erityisehdot eivät saa olla ristiriidassa valmismatkalain kanssa.


Pakottava lainsäädäntö


Valmismatkalaki samoin kuin kuluttajansuojalaki valtaosaltaan ovat pakottavaa lainsäädäntöä. Elinkeinonharjoittaja ei voi asettaa ostajalle lain vastaisia ehtoa ja jos sellainen asetetaan, on se automaattisesti mitätön.



Verkkokauppa ja kuluttajan tietosuoja



Verkkokaupankäyntiin tarvittavia asiakastietoja kerättäessä muodostuu aina henkilörekisteri. Rekisterinpitäjän oikeudesta kerätä ja tallettaa, käyttää sekä muutoin käsitellä henkilötietoja säädetään lailla. Yleissäännökset sisältyvät henkilötietolakiin, mutta myös muissa laeissa on henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä.

Rekisteri muodostuu riippumatta siitä, vaaditaanko asiakkaalta rekisteröityminen vai syötetäänkö tiedot kertaluonteisesti kauppatapahtuman yhteydessä. Myös verkkokaupan lokitiedoista voi muodostua henkilörekisteri, jos ne sisältävät tietoja, joiden avulla on mahdollista tunnistaa yksittäinen henkilö. 

Verkkokaupan tarjoajan tulee laatia näistä rekisteriseloste, joista tulee ilmetä henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja  kuka on henkilötietojen käsittelystä vastaava rekisterinpitäjä. Selosteesta ilmenee myös, mitä henkilötietoja rekisterissä on, mihin niitä käytetään ja minne tietoja säännönmukaisesti luovutetaan sekä tietojen suojauksen periaatteet. Rekisteriselosteiden on oltava jokaisen saatavilla. Verkkokauppapalvelussa rekisteri on luonnollista sijoittaa verkkokauppasivustolle. Alla muutama esimerkki.



ja tässä muutama esimerkki:


Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa koskevat etämyyntisäännökset 



Kuluttajaviraston mukaan etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä. Tyypillistä etämyyntiä ovat puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa.

Etämyynnin säännökset sisältyvät kuluttajansuojalain 6. lukuun. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy elinkeinonharjoittajalle ja kuluttajalle ohjeita etämyynnistä. Ohjeita on tilauksen vahvistuksesta, viivästyksestä, peruutuksesta ja palautusoikeudesta.

Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan.

Kuluttajaviraston tietopaketti etämyynnistä


Hyvä tietää EU -säädöksistä


Euroopan unionilla on vaikutusta sähköistä liiketoimintaa koskevaan lainsäädääntöön. Tämä on hyvä tiedostaa, varsinkin jos tekee ostoksia ulkomaisessa verkkokaupassa. EU-asetukset ovat ylikansallista lainsäädäntöä, jotka pätevät yleisesti ja joita sovelletaan sellaisinaan kaikissa jäsenmaissa ilman että ne on muutettu kansalliseksi lainsäädännöksi. Direktiivit puolestaan on osoitettu jäsenvaltioiden lainsäätäjille, joiden tulee määräajassa saattaa ne osaksi kansallista lainsäädäntöään. Kuluttaja ei suhteessaan elinkeinonharjoittajaan voi vedota suoraan direktiiviin, vaan kansalliseen lainsäädäntöön. Direktiivit takaavat kaikkia jäsenmaita sitovan vähimmäissuojan kuluttajansuojan eri alueilla mutta jäsenmailla on mahdollisuus direktiiviä tiukempaan lainsäädäntöön. Alla mainituista direktiiveistä käy siis ilmi kuluttajansuojan vähimmäistaso Euroopassa.

Matkustaminen
Asetus matkustajille annettavat korvaukset lennolle pääsyn epäämisen, lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta 261/2004/EY
Direktiivi matkapaketeista, pakettilomista ja pakettikiertomatkoista 90/314/ETY
Euroopan komission esite ”Lentomatkustajan oikeudet” (pdf)
Yleissopimus eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä (Montrealin yleissopimus)
Asetus rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista 1371/2007/EY
Etämyynti
Direktiivi kuluttajansuojasta etäsopimuksissa 97/7/EY
Direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä 2000/31/EY
Direktiivi rahoituspalvelujen etämyynnistä 2002/65/EY



Muotovapaus sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa


Suomessa vallitsee pääsääntöisesti sopimusten muotovapaus, joka tarkoittaa, että sopimukset ovat sitovia riippumatta siitä, onko ne tehty kirjallisesti vai suullisesti. Jos kuluttajana ostaa tavaraa verkossa, on aina muistettava lukea kyseisen verkkokaupan sopimusehdot ja jos taas itse myy verkossa, on ne hyvä toimittaa jokaisen ostavan asiakkaan näkyville. Verkossa toimiessa esimerkiksi se, että kirjaa sähköpostiin ranskalaisilla viivoilla sopimusehdot tai toimittaa sopimusehdoista pdf-liitteen, on jo lähtökohtaisesti hyvä. Sopimusehtojen kirjaaminen millä tahansa menettelyllä, jossa jää mustaa valkoiselle on kuitenkin hyvä siinäkin mielessä, että siinä samalla varmistuu, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet asian samalla tavalla. Tämä vähentää epäselvyyksiä ja luo toimintavarmuutta. Riitatilanteessa näillä on myös ns. todisteluvaikutus, niiden avulla on uskottavampaa todistaa mitä on sovittu kuin pelkästään muistiin luottaen. MyösSama todisteluvaikutus on myös muistiinpanoilla.

Lisätietoa löytyy nettilaki.comista ja Wikipediasta. Pikkukirjoitus perustuu henkilökohtaiseen kokemukseen ja parin vuoden henkilökohtaisesti saatuun lakimieskonsultaatioon á 150 €/h + alv.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti